Träna axlar

Träna axlar

Träna axlarna kan man göra på många olika sätt. Här kan du läsa om några!


AXELMUSKELN

Axelmuskeln, Deltoideus, brukar kallas för deltamuskeln. Muskeln är stor och kraftig och är den muskeln som omger hela axelleden.

TRÄNA MED BODYWEIGHT

Det är bara din kropp och din fantasi som sätter gränserna för hur du kan träna med din Bodyweight. Du kan träna axlarna på olika sätt genom att ändra vinklar på övningarna och på så sätt utmana musklerna på flera sätt för att bli starkare, mer explosiv, bränna fett, förbättra din idrottsprestation eller för att nå andra typer av mål. 



TRÄNA AXLAR MED BODYWEIGHT

Du kan enkelt träna axlarna med ditt Bodyweightband och du kan enkelt variera övningarna och göra dem antingen lättare eller mer avancerad, helt anpassade efter dina möjligheter och mål.

FRONT RAISE

Front raise är som namnet antyder en resning framför kroppen. Det som du ska lyfta är dina raka armar framför dig så att axelmuskeln aktiveras. Gör så här: Ta tag i handtagen och luta dig, med rak kropp och raka armar bakåt.

Res dig själv genom att lyfta dina raka armar framför dig. Lyft armarna rakt fram och upp tills du har armarna rakt upp. Sänk ner armarna och luta dig bakåt igen. Håll din kropp stadig och rak genom hela övningen.

Y EXTENSIONS

Y-extensions är en liknande övning som ovanstående Front raise, fast det som skiljer är att armarna inte ska gå rakt upp utan upp och ut åt sidorna så att din kropp bildar bokstaven Y.

Gör så här: Ta tag i handtagen och luta dig, med rak kropp och raka armar bakåt. Res dig själv genom att lyfta dina raka armar framför dig. Lyft armarna rakt fram tills du kommer med armarna i axelhöjd, då för du armarna uppåt och ut åt sidorna. Sänk ner armarna och luta dig bakåt igen. Håll din kropp stadig och rak genom hela övningen.

FLER ÖVNINGAR FÖR ATT TRÄNA AXLARNA

Du hittar fler övningar att inspireras av på vår hemsida men också på vår app, som finns för såväl iPhone och Android 

VAD ÄR BODYWEIGHT®?

Bodyweight® är ett träningsredskap med vilket du använder din egen kroppsvikt som motstånd för att träna.
Bodyweight® använder du enkelt hemma genom att fästa det i ett takfäste, eller tar med på resan och fäster i hotelldörren eller lika gärna runt en trädstam ute på promenaden.
Själva redskapet består av två band med handtag. 



Handtagen är i räfflat gummi för att förbättra greppet och tillåter dig att utföra övningarna stabilare. Banden direkt ovanför handtagen är böjda och har plats för händer och underarmar, vilket förbättrar rörlighet och motverkar risken för att banden ska skava på handleder och armar. 







Under handtagen finns två öglor där man placerar fötterna under vissa övningar. Fotöglorna är utformade så att fötterna ska ligga stadigt och minskar risken för att fötterna ska glida ur under en övning. 
Bodyweight® är enkel att ställa in till rätt längd genom de lås som finns på banden och längden på banden kan justeras med ett enkelt handgrepp mellan övningarna. 





Till redskapet medföljer en praktisk och snygg ryggsäck som gör att du enkelt kan förvara, och eller ta med, Bodyweight® var du vill. Bodyweight® tar väldigt liten plats och väger inte ens ett kilo!